Torsdag 25 juni 2026
Tillstånd

Riksdagen tar bort kommunalt veto mot uranbrytning

Riksdagen har röstat för att uranbrytning inte längre ska omfattas av kommunalt veto. Samtidigt utreds ett möjligt veto för brytning i alunskiffer.

Handlingar och planering för vindkraftsprövning

Bild: Vindkrafttidningen

Riksdagen har röstat för en ändrad klassning av uranbrytning, vilket enligt SGU innebär att det kommunala vetot mot sådan brytning tas bort. Frågan berör även pågående tillståndsprocesser och bolag med undersökningstillstånd.

Ny klassning av uranbrytning

Beslutet gäller hur uranbrytning ska bedömas i kärnteknisk reglering. Brytningen ska räknas som kärnteknisk verksamhet i stället för kärnteknisk anläggning. En anläggning kräver kommunalt godkännande, och därmed försvinner vetot i praktiken när klassningen ändras.

Sedan den 1 januari 2026 är uran åter ett koncessionsmineral i minerallagen. Det gör det möjligt att ansöka om både undersökningstillstånd och bearbetningskoncession för uran. Uran fick brytas i Sverige fram till 2018.

Veto för alunskiffer utreds

Parallellt har regeringen lagt fram direktiv för en utredning om kommunalt veto vid brytning i alunskiffer. Bergarten kan innehålla uran och flera kritiska råmaterial. Enligt Bergsstaten är det ännu oklart var ett sådant veto i så fall skulle placeras i prövningen och om myndighetens arbete skulle påverkas.

Bolag som vill bryta alunskiffer behöver redan i dag visa särskild lämplighet. Det innebär, utöver malmbevisning, att bolagen ska kunna visa miljöteknisk kompetens.

Fler kontakter med Bergsstaten

Bergsstaten uppger att myndigheten märker av ett ökat lokalt engagemang, bland annat i Jämtland och andra alunskifferområden. Myndigheten hanterar också många överklaganden, och Helena Kjellson framhåller att signaler om svårare brytning kan minska investeringsviljan hos bolag med undersökningstillstånd.

Ämnen: SGU, uranbrytning, Bergsstaten, minerallagen, kommunalt veto, alunskiffer

Läs även